W wieku przedszkolnym wyraźny jest wzrost sprawności motorycznej. Dziecko doskonali ruchy, a proste ruchy łączą się w nowe kombinacje charakteryzujące się coraz większą harmonią, płynnością i rytmicznością. „Głód ruchu” charakterystyczny dla tego wieku powoduje, że dziecko jest pełne energii, aktywne. Aktywność dziecka w tym wieku jest głównie ukierunkowana na zabawę i to w zabawie dokonuje się przede wszystkim jego rozwój – zarówno motoryczny, jak i poznawczy, społeczny oraz emocjonalny. Zabawa wraz z rozwojem dziecka również ulega przekształceniu – od zabawy na serio do zabawy na niby, rozwijającej wyobraźnię, i od swobodnej zabawy tematycznej do zabawy w role i zabawy z regułami, przygotowujących dziecko do pójścia do szkoły i uczenia się pod kierunkiem dorosłego, a więc akceptowania i respektowania wprowadzanych zasad.

pobierz artykuł

Natalia Ożadowicz, Małgorzata Rękosiewicz
Artykuł pochodzi z czasopisma Remedium nr 6/2011.
Artykuł opublikowany za zgodą wydawcy.