Konferencja pt. „Proste jak matematyka” była częścią projektu – „Pączki w programowaniu – paczki_w_p_LRwykorzystanie programowania w jęz. Scratch w rozwijaniu kompetencji logiczno – matematycznych”, odbyła się 28 października 2014r. w Warszawie.
Celem konferencji było zaprezentowanie i doświadczenie uczenia się matematyki w różnych kontekstach i z wykorzystaniem różnych narzędzi.
Termin spotkania zgrał się z 100 rocznicą urodzin Martina Gardnera, wielkiego popularyzatora matematyki, autora wielu książek i setek artykułów publikowanych w prowadzonej prze niego comiesięcznej rubryce matematycznej w „Scientific American w latach 1957 – 1981, na których swoje pasje matematyczne rozwijało wielu wybitnych matematyków amerykańskich.

Historie z życia Gardnera opowiedziała Krystyna Kolendo – Dzięgielewska z Gdańska, której słuchaliśmy w ramach zorganizowanej telekonferencji, prezentując jednocześnie nowoczesne narzędzie, które może pomóc w we wspólnych lekcjach z całym światem.
Prof. Lech Mankiewicz zaprezentował uczestnikom zasoby matematyczne Khan Academy, demonstrując filmiki matematyczne, które z powodzeniem wyręczają nauczyciela w tłumaczeniu matematyki, a największą ich zaletą jest to, że filmowy nauczyciel możne wielokrotnie powtórzyć dany temat, aż uczeń go zrozumie i na dodatek nie straci cierpliwości.
Więcej informacji znajdziecie na www. edukacjaprzyszlosci.pl.
Wszyscy uczestnicy spotkania w pracowniach komputerowych zarejestrowali się na stronach Khan Academy i osobiście mogli doświadczyć- jak prosta jest dla nich matematyka przy współpracy z Khan Academy. Teraz już wiedzą, kto jest ich sojusznikiem w uczeniu się matematyki.
Wybrane losowo sześć zespołów ze szkół warszawskich zaprezentowało swoje pierwsze animacje matematyczne, których bohaterami były oczywiście pączki.
Prelegentów można zobaczyć w galerii zdjęć na stronie projektu: pdk.oeiizk.waw.pl.
Przerwa konferencyjna też była matematyczna, ogłoszono wielkie liczenie wniesionej do sali tacy z pączkami ułożonymi w kształcie piramidy. Zwycięzca, który pierwszy prawidłowo policzył pączki ,jako pierwszy je degustował. 200 pączków zaspokoiło apetyty wszystkich uczestników i dodało energii do dalszej pracy.
W drugiej części konferencji nauczyciele szkól z Ursusa zaprezentowali projekt MPotęga, gdzie zademonstrowali karty do gry typu getSmart, jako narzędzie w nauce matematyki.
W części warsztatowej zespoły uczniów i nauczycieli grały w karty, a z sal warsztatowych unosiły się okrzyki zwycięstwa i wybuchy śmiechu. Tam się działa żywa matematyka.
Po odebraniu instrukcji i dalszych zadań projektowych uczestnicy zmęczeni, ale we wspaniałych humorach rozeszli się do domów. Kolejne animacje zaczęły napływać już po dwóch dniach. Uczniowie zainspirowani nowymi pomysłami na matematykę zaczęli tworzyć niezwykle oryginalne programy, które zaskoczyły nas wysokich poziomem umiejętności programistycznych i pomysłami na wyszukiwanie matematyki w otoczeniu.
Praca zespołów pod okiem moderatorów trwa do końca listopada.