Czy nauka programowania nie jest zbyt trudna dla dzieci w szkole podstawowej? Czy dzieci sobie poradzą? Te i inne pytania zadawali rodzice, którzy programowanie postrzegają jako „wiedzę tajemną”, nieosiągalną dla większości ludzi, a dostępną tylko dla wąskiej grupy doświadczonych specjalistów. Program Mistrzowie Kodowania, dzięki programowaniu, ma na celu rozwijać w dzieciach umiejętności analitycznego i kreatywnego myślenia, które potrzebne są nie tylko specjalistom.

Mistrzowie Kodowania to nowa inicjatywa w polskich szkołach. W jej ramach przeszkolonych zostało prawie 70 nauczycieli, którzy od października poprowadzą zajęcia z programowania w języku Scratch w 34 szkołach podstawowych z całej Polski. O opinię na temat uczenia tak młodych uczniów podstaw programowania zapytaliśmy rodziców.

Rodziców, którzy nie znają Scratcha i znaczenia nauki programowania już od najmłodszych lat jest sporo. Jedna z mam wprost przedstawiła swoje obawy, gdy dowiedziała się o „Mistrzach Kodowania”. Skomentowała – Moje dziecko ma się uczyć programowania? Sama nic o nim nie wiem, chociaż rozumiem sam termin. Boję się, że nauka tworzenia programów komputerowych, już w szkole podstawowej, to za trudne wyzwanie dla takich maluchów. Stawiam sobie pytania – czy dziecko sobie poradzi, czy jest w stanie się tego nauczyć, czy jest mu to potrzebne? Pewnie mu się to spodoba, przynajmniej na początku, bo ciekawią go wszelkie nowinki technologiczne. Staramy się rozwiać wątpliwości i tłumaczymy – Słowo scratch kojarzy się najczęściej ze skreczowaniem, czyli dziwnymi dźwiękami wydawanymi przez didżejów z płyt gramofonowych. Okazuje się, że skojarzenie jest słuszne, bo od tego właśnie pochodzi nazwa tego języka. Język Scratch został stworzony właśnie z myślą o dzieciach i młodzieży, żeby uczyć ich podstaw programowania. Jest on programowaniem wizualnym i przypomina układanie puzzli, więc nie wymagała zaawansowanej wiedzy matematycznej i daje dziecku dużą szansę na odniesienie sukcesu. Programowanie to umiejętność, która coraz bardziej przydaje się w XXI wieku, a ktoś, kto zrobi pierwsze kroki w dzieciństwie może się tym zainteresować i zdobywać dalsze przydatne umiejętności. Do projektu zostali zaproszeni nauczyciele wszystkich przedmiotów, bo nie potrzebna jest tu wiedza specjalistyczna, a jedynie chęć poznania czegoś nowego.

Inny rodzic nas zaskoczył – Zdaję sobie sprawę z tego, że świat za 20 lat będzie zupełnie inny. Oczekiwania odnośnie ludzi wchodzących na rynek pracy również się zmienią – wiedza będzie mniej istotna niż kreatywność i logiczne myślenie. Tak się składa, że programowanie komputerowe właśnie te dwie cechy rozwija i dlatego od najmłodszych lat zachęcam do nauki programowania moich synów. Dzieci wolą się bawić, niż uczyć logicznego myślenia, a platforma Scratch pozwala na jedno i drugie w bardzo prosty i ciekawy dla dzieci sposób. Moje dzieci traktują robienie animacji i prostych programików jak zabawę, a ja wiem, że dzięki temu uczą się więcej, niż gdyby o logice i kreatywności miały przeczytać książkę. Mój syn chce zrobić grę komputerową – trzymam za niego kciuki – mówi ojciec dwóch synów z których starszy, wybitnie uzdolniony matematycznie, jest w II klasie szkoły podstawowej.

Inny rodzic, świadomy tego, że technologie są narzędziami, które pomagają w procesie uczenia, tłumaczy – Współczesna technologia pozwala nie tylko lepiej wykorzystywać tradycyjne treści w nauczaniu, ale także uczyć zupełnie inaczej, niż robiliśmy to do tej pory. Dobrym przykładem takich możliwości jest Scratch, platforma do nauki programowania, a raczej do nauki wykorzystania komputera do tworzenia własnych projektów. Scratch uczy dzieci jak tworzyć własne animacje. Może to być gra komputerowa, historyjka, własna ilustracja, czy komentarz do przeczytanej książki albo jakiegoś pobudzającego wyobraźnie wydarzenia, np. badań Marsa. Po drodze dzieciaki uczą się też podstaw myślenia algorytmicznego i logiki programowania. Ale możliwości Scratcha są znacznie szersze tak, jak znacznie szersze są możliwe zastosowania technologii informacyjnych. Z pomocą Scratcha dzieci mogą także realizować wspólne projekty, uczyć się od siebie nawzajem, a działając w grupie rozwijać swoje kompetencje społeczne, czasami zaniedbywane przez polska szkołę.

By lepiej poznać Scratcha, warto wejść na jego stronę internetową, która jest zarazem serwisem społecznościowym. Znajduje się tam oprogramowanie, dokumentacja i wytwory dzieci i młodzieży, być może uczestników podobnych projektów. Czasami trudno uwierzyć, że przedstawione tam gry i animacje są stworzone przez dzieci. Dodatkowo nauka programowania może się okazać wspaniała zabawą dla całej rodziny i rozweselić smutne i długie jesienne wieczory.

Czego zatem mogą obawiać się rodzice? Niczego. Nowe technologie i nowoczesne umiejętności muszą wkroczyć do naszych szkół – bez tego nasze dzieci nie poradzą sobie w niezwykle dynamicznie rozwijającym się współczesnym świecie. Scratch umożliwia im to przez niesamowitą zabawę, która zawsze kończy się tworzeniem czegoś nowego. Dla rodziców nowe technologie bywają problemem, warto o pomoc w ich poznawaniu poprosić dzieci i razem uczyć się świadomie z nich korzystać.

Wywiady przeprowadziła i skomentowała Elżbieta Piotrowska – Gromniak

        logo-samsung-biale-litery   NOWE LOGO   OEIIZK kolorowy znazwa   ceo bordo z napisem na dole