STATUT STOWARZYSZENIA „RODZICE W EDUKACJI”
Tekst jednolity zatwierdzony
Uchwałą Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia „Rodzice w Edukacji” z dnia 9 września 2022
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie „Rodzice w Edukacji”, zwane dalej Stowarzyszeniem, posiada osobowość prawną i działa, w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 79, poz.855, z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
- Stowarzyszenie swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizacji swoich statutowych celów Stowarzyszenie może prowadzi działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedziba Stowarzyszenia jest w Warszawie.
- Czas działania Stowarzyszenia jest nieograniczony.
- Stowarzyszenie nabywa osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 3
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania.
§ 4
Misją stowarzyszenia jest: budowanie partnerstwa, silnej reprezentacji i uczestnictwa rodziców w kształtowaniu polityki edukacyjnej.
§ 5
- Stowarzyszenie używa pieczęci według zatwierdzonych wzorów.
- Stowarzyszenie może posługiwać się nazwą skróconą: „Rodzice w Edukacji”
- Stowarzyszenie może używać wyróżniającego je znaku graficznego, który wraz z nazwą korzysta z ochrony prawnej właściwej dla ochrony dóbr
- Stowarzyszenie może używać również legitymacji członkowskiej według zatwierdzonego wzoru.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposób ich realizacji
§ 6
Celami Stowarzyszenia są:
- promocja, animacja i realizacja wydarzeń edukacyjnych i kulturalnych,
- podejmowanie działań aktywizujących społeczności lokalne i wspieranie regionalizmu,
- podejmowanie działań w celu upowszechniania partnerstwa w edukacji,
- działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych i społecznych dzieci i młodzieży,
- organizowanie i prowadzenie pracy oświatowej, wychowawczej i edukacyjnej, w tym upowszechnianie wiedzy na temat roli rodziców w edukacji w Europie,
- prowadzenie działań w zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz profilaktyki zdrowotnej i społecznej wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- prowadzenie działań w zakresie ochrony środowiska i promocja ekologii wśród dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli,
- działania wspomagające rozwój postaw obywatelskich i patriotycznych,
- przeciwdziałanie patologiom społecznym,
- działania na rzecz promocji i organizacji wolontariatu,
- działania na rzecz promocji integracji i szeroko pojętej współpracy,
- działania mające na celu upowszechnianie postaw obywatelskich i działań na rzecz demokracji w środowisku szkolnym, lokalnym i ogólnopolskim,
- działania na rzecz uspołecznienia oświaty, wspierania działalności rad rodziców i samorządów uczniowskich, a w szczególności promowania współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli oraz dyrektorów w szkołach i placówkach,
- reprezentowanie rodziców wobec organów prowadzących, nadzorujących i władz oświaty,
- wspieranie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny,
- promowanie wielokulturowości i wielojęzyczności,
- promowanie mądrego wprowadzania i wykorzystania narzędzi IT w edukacji w celu poprawy jakości pracy szkoły i budowania jej nowoczesnego wizerunku.
§ 7
Zadania statutowe Stowarzyszenie realizuje poprzez:
- współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi, sektorem gospodarczym i środkami masowego przekazu w kraju i za granicą,
- współpracę z polskimi i zagranicznymi organizacjami pozarządowymi o tym samym lub podobnym charakterze,
- prowadzenie działalności informacyjnej, promocyjnej, edukacyjnej, szkoleniowej, badawczej, wydawniczej i publicystycznej oraz działalności w zakresie poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie kształcenia i dokształcania w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych, imprez kulturalno-oświatowych, sportowo-rekreacyjnych,
- organizację i prowadzenie warsztatów, szkoleń, seminariów, kursów, konferencji, imprez, konkursów, wystaw w kraju i za granicą,
- prowadzenie placówek kulturalnych, oświatowych, pedagogicznych, psychologicznych, klubów dla dzieci, młodzieży i dorosłych,
- prowadzenie staży i praktyk studenckich oraz praktyk wolontariackich,
- tworzenie sieci szkół i placówek wychowawczo-opiekuńczych działających pod patronatem Stowarzyszenia,
- organizowanie wymiany młodzieży, nauczycieli i rodziców między szkołami w Polsce i za granicą,
- prowadzenie działalności wydawniczej
- organizowanie konsultacji i lobbingu na rzecz zmian w prawie oświatowym w celu usprawnienia pracy szkoły.
§ 8
- Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków i wszystkich innych osób mogących przyczynić się do realizacji celów.
- Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.
- Stowarzyszenie odpowiada za swoje zobowiązania tylko majątkiem własnym.
- Członkowie Stowarzyszenia nie odpowiadają wobec osób trzecich za zobowiązania Stowarzyszenia.
Rozdział III
Członkowie Stowarzyszenia
§ 9
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, obywatelstwa polskiego lub cudzoziemiec, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, która poprzez złożenie deklaracji zobowiązuje się do działania na rzecz celów Stowarzyszenia i przestrzegania postanowień jego Statutu. O członkostwo zwyczajne Stowarzyszenia może ubiegać się osoba fizyczna, która uzyskała rekomendację co najmniej dwóch członków Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub osoba fizyczna, która zadeklaruje pomoc finansową lub rzeczową na cele Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
- Członkiem honorowym może być osoba, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny, szczególny sposób zasłużyła się Stowarzyszeniu.
- Do obowiązków członków wspierających i honorowych należy promocja stowarzyszenia, wspieranie stowarzyszenia swoim autorytetem i wiedzą.
§ 10
- Przyjęcie na członka zwyczajnego lub wspierającego następuje w drodze uchwały Zarządu po złożeniu deklaracji członkowskiej.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkowie zwyczajni posiadają czynne i bierne prawo wyborcze oraz prawo do korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia, a także prawo posiadania legitymacji Stowarzyszenia i posługiwania się odznakami oraz znakiem graficznym
- Członkowie wspierający i honorowi mają prawo członków zwyczajnych z wyjątkiem praw wyborczych oraz prawa głosu stanowiącego w obradach władz
§ 12
Członkowie zwyczajni Stowarzyszenia są zobowiązani:
-
- brać czynny udział w działaniach Stowarzyszenia oraz przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnie opłacać składki członkowskie,
- popierać cele Stowarzyszenia i czynnie uczestniczyć w ich realizacji,
- dbać o dobre imię Stowarzyszenia.
§ 13
- Członkostwo ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
- niepłacenia składek przez okres 12 miesięcy,
- pozbawienia praw publicznych,
- utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,
- wykluczenia ze Stowarzyszenia,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
- Stwierdzenie ustania członkostwa Zarząd potwierdza Uchwałą.
§ 14
- Zarząd może członka wykluczyć ze Stowarzyszenia z powodu postępowania niezgodnego ze Statutem i uchwałami Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia.
- O wykluczeniu Zarząd powiadamia członka pisemnie w ciągu 30 dni od podjęcia decyzji.
- Członek Stowarzyszenia może odwołać się od decyzji Zarządu w sprawie jego wykluczenia ze Stowarzyszenia do Walnego Zebrania Członków za pośrednictwem Zarządu. Odwołanie może nastąpić w formie pisemnej w terminie do 30 dni od otrzymania decyzji Zarządu.
- Ostateczną decyzję podejmuje Walne Zebranie Członków na najbliższym jego posiedzeniu. Do tego czasu Członek Stowarzyszenia pozostaje zawieszony. Wykluczenie członka następuje wtedy z datą podjęcia uchwały przez Walne Zebranie Członków
Rozdział IV Władze Stowarzyszenia
§ 15
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
§16
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków zwyczajne rozpatrujące roczne sprawozdania Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej zwoływane jest przez Zarząd, co najmniej raz w roku w terminie do 30 czerwca.
- Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może być zwołane w dowolnym czasie przez Zarząd z jego własnej inicjatywy. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może być zwołane również na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia, co najmniej na 30 dni przed terminem
- Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków poprzez powiadomienie listowne lub pocztą elektroniczną, co najmniej na 14 dni przed terminem
- Posiedzenie Zarządu i Walne Zebranie Członków oraz podejmowanie uchwał jest możliwe przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej lub w trybie
§17
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie programu działania i bieżących zadań Stowarzyszenia,
- wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, która jest autonomiczna,
- uchwalanie zmian w Statucie Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdań z działalności Komisji Rewizyjnej,
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego Zarządu,
- udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
- (usunięty)
- odwołanie Zarządu lub jego poszczególnych członków,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podejmowanie decyzji w przedmiocie powoływania przez Stowarzyszenie innych organizacji lub połączenia z inną organizacją,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia,
- zatwierdzanie uchwał Zarządu w przedmiocie nabycia lub zbycia całości lub części nieruchomości,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz
§ 18
- Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
- Głosowanie tajne na Walnym Zebraniu Członków może być zarządzone na wniosek członka zwyczajnego, o ile wniosek ten uzyska poparcie większości członków.
- W Walnym Zebraniu Członków powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie, który może być wyznaczony co najmniej o 30 minut później w tym samym dniu, Walne Zebranie Członków może skutecznie obradować bez względu na liczbę uczestników. Godziny obrad Walnego Zebrania Członków w pierwszym i drugim terminie określa Zarząd w zawiadomieniu zwołującym
§ 19
- Wyboru członków Zarządu dokonuje Walne Zebranie Członków, z wyjątkiem Zarządu pierwszej kadencji, którego skład wybiera zebranie założycielskie.
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem Członków.
- W skład Zarządu wchodzi od 3 do 5 osób w tym Prezes oraz Skarbnik. Prezesa oraz Skarbnika Zarząd wybiera spośród swoich członków. Zarząd może określić funkcje pozostałych osób w zarządzie np.: Wiceprezes, Sekretarz, Członek Zarządu.
- Zarząd konstytuuje się w dniu wyboru członków Zarządu przed zakończeniem obrad Walnego Zebrania Członków, które dokonało wyboru członków Zarządu.
§ 20
- Uchwały Zarządu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Zarządu.
- W razie równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 21
- Do zakresu działania Zarządu należy:
-
-
- realizacja kierunków działalności Stowarzyszenia wytyczonych przez Walne Zebranie Członków,
- proponowanie wysokości składek członkowskich i przedstawianie propozycji w tej sprawie Walnemu Zebraniu Członków,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
- przyjmowanie i skreślanie Członków
-
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów.
§ 22
-
- Zarząd swoje funkcje może wykonywać przy pomocy Biura.
- Zarząd może korzystać ze współpracy z innymi osobami i podmiotami przy prowadzeniu Biura Stowarzyszenia.
- Biuro Stowarzyszenia prowadzi działalność pomocniczą wobec organów Stowarzyszenia i odpowiada za korespondencję oraz prace organizacyjne związane z realizacją przez Stowarzyszenie działalności statutowej.
- Organizację Biura określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 23
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi Przewodniczący i dwóch Członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej:
a. nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
b. nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
c. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej dwóch członków
4. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji
5. Komisja rewizyjna wybierana jest przez Walne Zebranie Członków
§ 24
Do zakresu działalności Komisji Rewizyjnej należy:
- ocena pracy Zarządu,
- kontrola gospodarki finansowej oraz jej zgodności z uchwałami Stowarzyszenia,
- wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielanie absolutorium członkom Zarządu,
- wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie bezczynności w tym zakresie Zarządu
§ 25
- Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa cztery lata.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej powoływani są na okres wspólnej kadencji.
- W przypadku zmniejszenia się składu Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu, podejmując uchwałę. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. Tak powołani członkowie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej pełnią mandat do najbliższego Walnego Zebrania Członków, które dokonuje wyborów uzupełniających.
Rozdział V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia
§ 26
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze oraz inne prawa majątkowe.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu stowarzyszenia,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie stowarzyszenia i członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
§ 27
- Źródłami powstawania majątku Stowarzyszenia są:
- składki członkowskie,
- dochody z nieruchomości i ruchomości,
- dotacje i subwencje,
- wpływy z działalności gospodarczej,
- dochody z ofiarności publicznej,
- darowizny, zapisy i spadki.
§ 28
- Stowarzyszenie prowadzi działalności nieodpłatną i odpłatną, zaś dochód z działalności odpłatnej służy wyłącznie realizacji celów statutowych.
- Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96 poz. 873 z późn. zm. )
§ 29
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym do zaciągania zobowiązań majątkowych przez Stowarzyszenie, zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia, wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub Skarbnika, działających łącznie.
§ 30
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VI Postanowienia końcowe
§ 31
- Rozwiązania Stowarzyszenia dokonuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków. Sprawa ta musi być wpisana do porządku obrad Walnego Zebrania Członków i umieszczona na zawiadomieniach wysłanych z dwutygodniowym wyprzedzeniem.
- Zmian w Statucie dokonuje Walne Zebranie Członków uchwałą podjętą bezwzględną większością głosów.
-
§ 32
W przypadku likwidacji Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków powołuje likwidatora, którego zadaniem jest wszczęcie postępowania likwidacyjnego, a po jego zakończeniu zgłoszenie wniosku do Sądu o wykreślenie Stowarzyszenia z rejestru.
§ 33
Majątek zlikwidowanego Stowarzyszenia przeznacza się na cel wskazany w uchwale Walnego Zebrania o likwidacji Stowarzyszenia.
§ 34
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.