Gdy dziecko nie chce zostać w przedszkolu
21 listopada 201329 października 2013r. na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego odbyły się warsztaty pt.„Gdy dziecko nie chce zostać w przedszkolu – problemy z adaptacją” rozpoczynające drugą edycję (2013/2014) projektu „doWIADÓWKI – czyli wszystko co chcielibyście wiedzieć o szkole, a boicie się zapytać”. Spotkanie poprowadziły: Anna Florek i Anna Gromadzka twórczynie Społecznego Przedszkola Integracyjnego prowadzonego przez Fundację „Czas Dzieciństwa”.
Czas, kiedy dziecko ma zacząć chodzić do przedszkola jest niezwykle ważnym okresem dla całej rodziny. Wszyscy oczekują, ale też mają nadzieję, że będzie to czas radosny, pełen wrażeń i nowych wyzwań.
Tymczasem zdarza się, że dziecko pomimo starań ze strony rodziny i przedszkola nie chce w nim zostać. To wywołuje niepokój i irytację dorosłego otoczenia – rodziców i pracowników przedszkola – sytuacja zmienia się z dnia na dzień, niestety na gorsze.
Celem spotkania było zwrócenie uwagi na powody, dla których dziecko nie chce zostać w przedszkolu. Uczestnicy zastanawiali się w jaki sposób dziecko może te problemy komunikować, manifestować, co w zachowaniu dziecka może wskazywać na te trudności.
Uczestnicy spotkania pracowali w trzech grupach. Wśród nich byli nauczyciele przedszkolni, dyrektorzy przedszkoli, rodzice, studenci.
Opór przed rozstaniem z rodzicami i pozostaniem w przedszkolu może mieć miejsce nie tylko w okresie adaptacyjnym, ale także później. Powody takiej sytuacji mogą być bardzo różne. Skuteczną metodą ich diagnozowania jest obserwacja dziecka oraz rozmowa z samym dzieckiem, jego rodzicami i osobami, które są z dzieckiem związane w środowisku domowym i w przedszkolu.
Uczestnicy sporządzili listę zachowań, które mogą świadczyć o trudnościach dziecka w okresie adaptacji do warunków istniejących w przedszkolu i analizowali przyczyny takiego zachowania.
Kolejnym etapem spotkania było zaplanowanie działań, które mają pomóc dziecku i jego rodzinie w przezwyciężeniu trudności.
W ostatniej części warsztatów ponownie zwrócono uwagę na znaczącą rolę rodziców w rozwiązywaniu problemów dziecka w przedszkolu.
Opracowała: Renata Turek na podstawie materiałów Anny Florek i Anny Gromadzkiej
Galeria zdjęć