Zamiast podręcznika?
21 listopada 201314 listopada 2013r. na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego odbyło się piąte spotkanie pt. „Zamiast podręcznika?” zorganizowane w ramach projektu „Khan Academy Plus – tworzymy warszawskie zasoby w sieci”. Spotkanie połączone było z konferencją prasową promującą książkę Salmana Khana „Akademia Khana. Szkoła bez granic” wydanej przez Media Rodzina.
Książka jest wynikiem przemyśleń autora o efektywności amerykańskiego systemu edukacji. Analizując badania dotyczące efektywnego ucznia się i rozmawiając z uczniami i nauczycielami Khan zrozumiał, że szkoła raczej zabija pasje dzieci i skutecznie zniechęca je do myślenia narzucając sztywny system edukacji, w którym wszystkie dzieci mają uczyć się w tym samym tempie nie zważając zupełnie na ich indywidualne potrzeby.
Wnioski wyciągnięte z tej analizy skłoniły autora do stworzenia zupełnie nowego sposobu uczenia się, w którym uczniowie we własnym tempie, bez stresu, z możliwością wielokrotnych powtórzeń mogą uczyć się rozumieć różne procesy z matematyki, fizyki i innych przedmiotów. W ten sposób powstała Khan Academy dedykowana uczniom i odpowiadająca na ich potrzeby.
Przy okazji prezentacji książki dokonanej przez prof. Lecha Mankiewicza, ambasadora Khana w Polsce o swojej przygodzie z Akademią Khana mówili również nauczyciele, którzy uczą w oparciu o materiały dostępne na portalu: www.khanacademy.pl oraz uczniowie, którzy w ramach naszego projektu stworzyli już szereg swoich własnych, bardzo pomysłowych filmów. Wszystkie filmy zrealizowane w projekcie można znaleźć na Youtube na kanale Rodzice w Youtube.
Druga część spotkania poświęcony była pracy warsztatowej, gdzie uczniowie prezentowali kolejne filmy i każdy z nich był analizowany przez prof. L. Mankiewicza i Szymona Charzyńskiego, którzy dyskutowali z zespołami wszystkie niedociągnięcia warsztatowe i wymagane korekty. Wszystkie zespoły dostały duże brawa za pomysłowość w tworzeniu filmów i stałe doskonalenie ich jakości.
Osiem zespołów pracujących w projekcie na każde warsztatowe spotkanie nagrywa kilka filmów z różnych przedmiotów, które z każdym spotkaniem są coraz doskonalsze, bardziej przemyślane i przejrzyste w sposobie objaśniania tematu. Chciałoby się spytać skąd młodzi ludzie czerpią motywację, żeby kręcić te filmy, jak to się dzieje, że im się chce chcieć?
To głęboka refleksja dla nas wszystkich: nauczycieli, rodziców osób odpowiedzialnych za edukację. Czy danie młodzieży wolności tworzenia, pracy zespołowej i możliwości bronienia swoich koncepcji konstruowania wiedzy oraz zjednywania do niej koleżanki i kolegów nie jest efektywniejszą metodą uczenia się niż wszystkie dotychczasowe razem wzięte?
Opracowała: Elżbieta Piotrowska – Gromniak
Zdjęcia: Renata Turek
Galeria zdjęć