Miński Festiwal Pociąg do Matematyki w Szkole Podstawowej nr 5 w Mińsku Mazowieckim
16 sierpnia 2016Celem Projektu „Pociąg do matematyki” jest promowanie edukacji matematycznej w atrakcyjnej i nowatorskiej formie, zachęcanie uczniów szkół podstawowych do bawienia się matematyką, a nie traktowania jej tylko jako przedmiot szkolny.Zależy nam, żeby zademonstrować i zachęcić do doświadczania jak matematyka może przewijać się przez wszystkie obszary tematyczne, ucząc logicznego i kreatywnego myślenia, a jednocześnie być znakomitą, angażującą wszystkie zmysły zabawą rozwijającą matematyczne umiejętności i zainteresowania. Pomogą nam w tym technologie i ciekawe zasoby edukacyjne, których jeszcze nie mieliście okazji poznać.
W ramach Pociągu do matematyki odbędzie się Konferencja dla nauczycieli szkół podstawowych pt. „Proste jak matematyka” Program Konferencji
Festiwal odbędzie się 1 października 2016 roku w Szkole Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego w Mińsku Mazowieckim, w godzinach 10:00 – 17:00.
Zapraszamy uczniów, nauczycieli i rodziców do odwiedzenie stacji. Będzie tam można poznać szereg nowatorskich metod nauczania i uczenia się matematyki w oparciu o nowe technologie.
1. Stacja: Matematyka i Programowanie
Pokażemy, jak przenieść nauczanie matematyki w świat Minecrafta. Gracze nie używają tam słowa matematyka, a podejmują zadania obliczeniowe, które zazwyczaj w klasie powodują „zastój w pracy”; O co chodzi? Czy Minecraft może nam pomóc w zaprzyjaźnieniu naszych uczniów z matematyką w wersji szkolnej? Dowiemy się również jak na zaprzyjaźnianie się z matematyką wpływa język programowania Scratch.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
2. Stacja: Z Ozobotem w świecie liczb
Zademonstrujemy jak układanie zadań matematycznych wytycza drogę do zrozumienia, o co w tej matematyce chodzi. Pokażemy, jak mały robot może być obecny w nauce matematyki. Wygląd Ozobota i jego „bystrość” wywołuje uśmiech, a nawet zachwyt u dzieci, co stwarza atmosferę sprzyjającą nauce. A dalej to już sprawa naszej i uczniów kreatywności. Ozobot pomoże ją rozwijać.
Prowadzący: Edukacja na NOWO
3. Stacja: 'Livinglab – by przedmioty ożyły’ czyli programowanie w szkole przyszłości
Jesteś członkiem Zespołu Specjalnego ds. Sytuacji Kryzysowych i bierzesz udział w misji ratunkowej. W Centrum Operacyjnym Szkoły Przyszłości wybuchł pożar, na szczęście już włączył się system przeciwpożarowy, na miejscu jest straż pożarna. Twoim zadaniem jest z pomocą robota wydobyć znajdujący się wewnątrz jednego z pomieszczeń eksperymentalny lek na udaną lekcję programowania w szkołach jak i cała jego dokumentacja. Robot z uwagi na jego gabaryty musi zostać wysłany drogą kolejową. Niestety w wyniku pożaru utracony został program komputerowy sterujący systemami bezpieczeństwa w pobliskiej miejscowości. Zanim zostanie wysłany robot, 3 systemy muszą działać bezbłędnie. Chcesz wziąć udział w tym projekcie?
Prowadzący: PCSS PAN
4. Stacja: Inżynieria i matematyka, czy bez matematyki można 'ogarnąć inżynierię?’
Jak matematyka pomaga wykorzystać energię wiatru? Jaki jest związek między matematyką a poznawaniem składników pogody? Jak projektować i drukować modele 3D? Będziecie się mogli o tym dowiedzieć dzięki Fundacji Katalyst Engineering, która zaprezentuje elementy programu Ogarnij Inżynierię.
Prowadzący: Prowadzący Fundacja Katalyst Engineering
5. Stacja: Matematyka z iPadem czyli jak wykorzystać iPady w edukacji matematycznej?
Dzięki tym popularnych urządzeniom każdy nauczyciel i każdy uczeń będzie dysponował własnym narzędzie do tworzenia animacji matematycznych. To znakomity sposób nie tylko na indywidualizację treści, ale i tempa pracy. Dzięki wsparciu zasobów dostępnych dla użytkowników iPada matematyka stanie się prosta i fascynująca dla każdego.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
6. Stacja: 'Myślę, decyduję, działam’
Propozycja różnorodnych zabaw i zadań z wykorzystaniem pakietu materiałów do edukacji finansowej dla klas I-III „Myślę-decyduję-działam”, integrujących edukację finansowo- ekonomiczną, matematyczną i społeczną. Są to propozycje aktywności, sprzyjających doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny oraz co niezwykle ważne z zachowaniem systemu wartości, który wzmacnia więź społeczną i uczy wrażliwości na problemy innych, aby w przyszłości mogli stać się świadomymi i aktywnymi uczestnikami świata finansów.
Prowadzący: Stowarzyszenie Krzewienia Fundacji Finansowej
7. Stacja: Edukacja matematyczna z klockami LEGO
Jak zainteresować uczniów matematyką? Jak efektywnie nauczyć logicznego myślenia, wytrwałości i rozumowania matematycznego? Jak wykorzystać do tego klocki Lego?
Z Lego Education zarówno nauczyciele jak i uczniowie przekonają się, że matematyka może być fascynującą przygodą. Zobaczą nowe rozwiązania – od najprostszych ćwiczeń związanych z dodawaniem, poprzez geometrię, ułamki aż do robotów, które pomagają podczas lekcji matematyki.
Prowadzący: LEGO EDUCATION
8. Stacja: Kraina matematyki z E-podręcznikiem
Na tej stacji do składu pociągu doczepiane są trzy wagony:
nr 1 ODKRYJ
nr 2 ZROZUM oraz
nr 3 ZASTOSUJ
Są one pełne fascynujących e-zasobów. Podróżują nimi zadania generatorowe, filmy oraz interaktywne animacje.
Prowadzący: Ośrodek Rozwoju Edukacji
9. Stacja: Khan Academy – Twój osobisty asystent w nauczaniu matematyki
Na stacji Khan Academy uczestnicy zapoznają się z portalem: pl.khanacademy.org z ogromnymi zasobami m.in z zakresu matematyki. Nauczyciele i uczniowie poznają w oparciu o filmy objaśniające poszczególne zagadnienia matematyczne mogąc się uczyć samodzielnie, we własnym tempie z dowolną ilością powtórzeń aż do skutku, czyli do zrozumienia i opanowania materiału. Nauczyciele dowiedzą się jak przygotować uczniów do zarzadznia własnym procesem uczenia się i brania za niego odpowiedzialności oraz rozwijania pracy zespołowej i współpracy rówieśniczej. Khan Academy jest nieocenionym partnerem przy odrabianiu prac domowych i wielkim sprzymierzeńcem nauczycieli, uczniów i rodziców. Dosiądź się i poznaj najnowocześniejsze narzędzia edukacyjne XXI wieku.
Prowadzący: Fundacja Edukacja na NOWO
10. Stacja: Warsztaty 'Jak wykorzystać GeoGebrę w szkole podstawowej?’
GeoGebra to darmowe, dynamiczne oprogramowanie, którego można używać na różnych poziomach edukacyjnych. Oprogramowanie posiada wiele narzędzi i jeszcze więcej poleceń, za pomocą, których można przygotować dynamiczne karty pracy dla uczniów (interaktywne ćwiczenia) i pomoce dydaktyczne ułatwiające prowadzenie lekcji matematyki. W trakcie warsztatów kierowanych do nauczycieli zaprezentujemy możliwości GeoGebry i przykłady pomocy dydaktycznych dla uczniów szkoły podstawowej. Pokażemy również, jak można tworzyć bryły w Widoku 3D.
Czas trwania warsztatu 1 godzina
Prowadzący: Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie
Zapraszamy rodziców z dziećmi ze szkół podstawowych. Szczegółowe informacje będą wkrótce na stronie