Jak zachęcić uczniów do twórczej pracy
13 stycznia 201410 grudnia 2013r. na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego w ramach II edycji (2013/2014) projektu „doWIADÓWKI – czyli wszystko co chcielibyście wiedzieć o szkole, a boicie się zapytać” odbyły się warsztaty pt. „Programowanie z czarodziejem – czyli jak zachęcić uczniów do twórczej pracy, zafascynować tworzeniem, a przy okazji uczyć?”. Spotkanie poprowadził Bohumir Soukup – autor programu SGP Baltie.
Baltie jest narzędziem do programowania i rysowania przeznaczonym dla dzieci od 4 roku życia. Jest jedynym językiem do programowania graficznego. W programie wykorzystano postać czarodzieja, która w naturalny sposób wspiera fantazję dziecka.
Program Baltie składa się z 3 trybów:
• budowanie sceny – najłatwiejszy do opanowania, dziecko pracuje tylko z myszką. Przy jej pomocy może w prosty sposób zbudować scenę.
• czarowanie sceny – tryb nieco bardziej zaawansowany, w którym dziecko do zbudowania sceny korzysta z pomocy czarodzieja Baltie. Aby zbudować scenę uczeń musi sterować Baltim i używać jego podstawowych poleceń.
• projektowanie – to najciekawszy tryb Baltiego. W tym trybie uczeń tworzy własne multimedialne programy tylko za pomocą graficznych poleceń – ikon.
Podczas warsztatów dzieci uczyły się, jak stworzyć obrazek za pomocą Baltie 3 poprzez pobranie wersji demo oprogramowania ze strony: www.baltie.pl, która pozwala na naukę podstaw oprogramowania, ale bez zapisywania wyników na twardym dysku.
Zadaniem nauczyciela jest przygotowanie ucznia do samodzielnej pracy. Mamy uczyć nie pracować – to uczeń powinien pracować. Podczas nauki uczeń powinien się uśmiechać, bo jak się nie uśmiecha, to się nie uczy – twierdzi Bohumir. Zachętą do nauki ma być właśnie Baltie, dzięki któremu uczeń angażuje się w tworzenie, a przez to się uczy i nie zwraca uwagi na to, że wykonuje jakąś pracę.
Podczas swojego wystąpienia prelegent wyróżnił 3 strefy w klasie:
• biurko nauczyciela
• przestrzeń wspólna, w której się uczymy
• przestrzeń, w której są uczniowie
Prelegent omówił kilka przykładowych konkursów i pokazał, co zrobiły dzieci i młodzież za pomocą programu Baltie m.in. „Paweł i Gaweł” Aleksandra Fredry przygotowany przez ucznia 4 klasy Szkoły Podstawowej. Informacje na temat konkursów są dostępne na stronie: www.baltie.net.
Bohumir Soukup pokazał również stronę międzynarodowego projektu „Twórcza Informatyka z Baltie”. Projekt skierowany jest do wszystkich polskich szkół. Informacje o projekcie są dostępne na stronie: www.tib.sk/pl
W ostatniej części warsztatów prelegent pokazał i omówił narzędzia do programowania w Baltie. Programowanie w Baltie jest łatwe i ciekawe. Warto wprowadzić to programowanie jako jeden z przedmiotów w programie nauczania, ponieważ uczy ono logicznego myślenia i kreatywności.
Więcej informacji o programowaniu w Baltie jest dostępne na stronie: www.baltie.pl.
Opracowanie i zdjęcia: Renata Turek
Galeria zdjęć