![Zostań trenerem Khan Academy w swojej szkole – warsztaty Zostań trenerem Khan Academy w swojej szkole – warsztaty](https://rodzicewedukacji.pl/wp-content/uploads/2014/09/children-593313_640.jpg)
Zostań trenerem Khan Academy w swojej szkole – warsztaty
5 listopada 201328 października 2013r. odbyło się czwarte spotkanie w ramach projektu „Khan Academy Plus – tworzymy warszawskie zasoby edukacyjne w sieci” pt. „Zostań trenerem Khan Academy w swojej szkole.” Spotkanie poprowadzili: Barbara Dłużewska, prof. Lech Mankiewicz oraz Szymon Charzyński.
Na początku Barbara Dłużewska przedstawiła możliwości portalu Khan Academy w zakresie śledzenia bieżących postępów uczniów.
Po pierwszej godzinie zajęć wszyscy uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy: uczniów i nauczycieli.
Barbara Dłużewska poprowadziła spotkanie z grupą nauczycieli i opowiedziała o tym, jak zarejestrować klasę na Khan Academy i jak korzystać z narzędzi dla nauczycieli.
Rejestracja klasy w Khan Academy
Analizowanie danych
W tym czasie grupa uczniów pozostała z prof. Mankiewiczem i Szymonem Charzyńskim obejrzała film, pt. „Skala”, którego autorami byli uczniowie jednego z zespołów uczestniczących w warsztatach. Po obejrzeniu filmu wywiązała się dyskusja na temat tego czy „1″ w skali np. 1:25000 oznacza zawsze 1cm. Uczniowie zażarcie bronili tej błędnej tezy, powołując się na to, że tak im wielokrotnie powtarzała nauczycielka.
Następnie rozegrano kilka partii gry „Set Game”, która polegała na tym, że w zbiorze 12 kart uczniowie musieli znaleźć 3 elementowe podzbiory spełniające odpowiednie warunki. Na każdej karcie był obrazek, który posiadał cztery cechy: kolor, kształt, wypełnienie i liczbę powtórzeń motywu. Każda z cech mogła mieć 3 wartości. Warunek jaki musiał spełniać tzw. „set” był taki, że każda cecha musiała mieć albo trzy różne wartości na kartach, albo trzy takie same. Należało znaleźć wszystkie 6 setów dla danego układu kart.
Uczniowie poradzili sobie z tym zadaniem znakomicie i byli bardzo zaangażowani w wyszukiwaniu prawidłowych setów.
Dzięki tej grze młodzież uczy się m.in. spostrzegawczości. Jest to zadanie podobne do tych, które pojawiają się w testach na inteligencję.
Gra była (2013) dostępna w Internecie na stronie: www.thebreretons.com/setgame/.
Kolejna część warsztatów dotyczyła kwestii technicznych. Prof. Lech Mankiewicz i Szymon Charzyński skoncentrowali się przede wszystkim na nagrywaniu dźwięku, który stwarza twórcom filmów największe trudności. Zalecali oni, aby wyeliminować wszelkie niepożądane źródła dźwięku z otoczenia mikrofonu. „Najlepiej podłączyć mikrofon, tablet i monitor na odpowiednio długich kablach, tak żeby nasze „studio nagrań” stało w pewnym oddaleniu od komputera, który zwykle szumi, bo ma wiatraki. Warto też przed nagraniem wykonać kilka prób, żeby znaleźć optymalną odległość mikrofonu od ust i optymalne ustawienie czułości mikrofonu tak, żeby dźwięk nagrywał się wystarczająco głośno.”
Następnie Szymon Charzyński opowiadał o kanale KhanAcademyPolski na YouTube oraz o swoich doświadczeniach jako tłumacza i lektora. Podkreślił, że stara się w miarę wiernie oddać treść oryginalnych filmów nagranych przez Salmana Khana, ale nie tłumaczy ich „słowo w słowo”. „Filmy nagrywane są w całości od nowa – lektor pisze na wirtualnej tablicy i jednocześnie opowiada o tym, co się na niej dzieje – dokładnie tak jak robi to Salman Khan. Dzięki temu zarówno dźwięk, jak i obraz jest dostępny w języku polskim, a filmy są bardzo naturalne (w odróżnieniu od tych dubbingowanych).”
Filmy na kanale są pogrupowane w „playlisty” dzięki czemu można oglądać całe samouczki złożone z wielu filmów dotyczących danego tematu. Uczestnicy warsztatów mogli się dowiedzieć, w jaki sposób znaleźć oryginalny film, którego dany film jest tłumaczeniem i jak filmy z samouczków na Khan Academy są odwzorowywane na playlisty na polskim kanale. Prelegent pokazał również jak korzystając z opisów pod filmami znaleźć odpowiednie ćwiczenia na stronie Khan Academy.
W ostatniej części warsztatów prof. Lech Mankiewicz mówił o pasjach dziecięcych, które budują motywację do uczenia się (www.wojbork.pl/khan/). Uczniowie mieli przygotować dwie prezentacje o swoich pasjach, ale tego nie zrobili. Obiecali przygotować je na następne warsztaty.
Opracowała: Renata Turek (na podstawie materiałów Szymona Charzyńskiego)
Zdjęcia: Renata Turek
Galeria zdjęć